lente-in-rome.reismee.nl

Een beetje van alles

Dag vier van ons verblijf in Rome. Vandaag staan een aantal toeristische hoogtepunten op het programma. We beginnen onze dag (na weeral een goed ontbijt) in de metro die ons naar het Piazza del Popolo brengt. Het leuke aan de metro is telkens weer de ‘cultuurschok’ die je krijgt bij het naar buiten komen. Van bedompte, ietwat vuile gangen en trappen sta je dan op een zonovergoten plein. Niet zo oud als alle andere bezienswaardigheden in Rome, maar zeker de moeite waard. De Santa Maria del Popolo herbergt twee mooie schilderijen van Caravaggio (aan het eind van de dag zal blijken dat dit de enige twee schilderijen van deze meester zullen zijn die we te zien krijgen deze reis). “Kopje koffie? Ja lekker”. Dat is dan 12 euro meneer. Pardon, we hadden gewoon 2 espresso. Rome is duur, erg duur. 6 euro voor een espresso gaat er wel helemaal over vind ik.

We laten het niet aan ons hart komen en gaan op weg naar de Ara Pacis Augustae. Mondjevol, waar het om gaat is een vredesaltaar dat in het jaar 9 voor het begin van onze jaartelling ingewijd werd ter ere van de Pax Romana door keizer Augustus. Rust, vooral als je de enige bezoekers bent. Een aanrader.

Zo dat was de rust. Een bezoek aan Rome is niet compleet zonder een bezoek aan de Spaanse trappen en de Trevifontein. Juist, dat dachten alle andere mensen ook. Er zijn niet zoveel ‘individuele toeristen’, des te meer groepen scholieren uit alle landen van Europa en groepen Aziatische mensen. We hebben geen munt in de fontein gegooid, ik ben er nog niet uit of ik wel terug wil naar Rome.

Met de bus naar het Circus Maximus. Strak blauwe lucht, groen gras met vrolijke blauwe bloempjes. Lekker genieten van de rust en in gedachten een voorstelling maken van hoe het in de oude tijden geweest moet zijn.

Onze laatste halte van vandaag is het Isola Tiberina. Ook dit ligt buiten de toeristische route en we kunnen lekker genieten aan de Tiber. Mijn Italiaanse gelato is ook binnen.

En dan de bus terug met een overstap. Overvol want avondspits en eerlijk gezegd voelde ik me niet echt lekker. Het ijsje was verkeerd gevallen zo in een overvolle bus was mijn gedachte…

Niet dus, terug in de hotelkamer bleek wondroos de oorzaak van de miserie. Wondroos aan mijn oedeemarm betekent koorts, hoofdpijn, een dikke rode arm en platte rust. Gelukkig kunnen we tot ver uur morgen op onze kamer blijven en dan vertrekken naar het vliegveld. De Caravaggio’s die we nog wilden zien zullen we op het internet bekijken. Ik probeer het niet aan mijn hart te laten komen. We hebben een paar heel fijne dagen samen doorgebracht in Rome. Ik hoop dat je een beetje mee hebt kunnen genieten via de foto’s.

(Vliegen ga ik niet meer doen de komen tijd. De relatie vliegen – wondroos is iets te concreet, dat ga ik in België eerst eens verder uitzoeken. )

Veel liefs

Jeannette



Reacties

Reacties

mama

mooi , maar ook wel erg vermoeiend

Jan

Goede reis terug, en veel sterkte met je arm!

Ria

Ai,ai dit kennen we nog....
Véél beterschap en kom goed thuis!

Greetje

Vanavond in je eigen bed! Sterkte zussie!!! ?

Jette

Ach wat vervelend, beterschap en thuis goed herstellen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!