lente-in-rome.reismee.nl

Een beetje van alles

Dag vier van ons verblijf in Rome. Vandaag staan een aantal toeristische hoogtepunten op het programma. We beginnen onze dag (na weeral een goed ontbijt) in de metro die ons naar het Piazza del Popolo brengt. Het leuke aan de metro is telkens weer de ‘cultuurschok’ die je krijgt bij het naar buiten komen. Van bedompte, ietwat vuile gangen en trappen sta je dan op een zonovergoten plein. Niet zo oud als alle andere bezienswaardigheden in Rome, maar zeker de moeite waard. De Santa Maria del Popolo herbergt twee mooie schilderijen van Caravaggio (aan het eind van de dag zal blijken dat dit de enige twee schilderijen van deze meester zullen zijn die we te zien krijgen deze reis). “Kopje koffie? Ja lekker”. Dat is dan 12 euro meneer. Pardon, we hadden gewoon 2 espresso. Rome is duur, erg duur. 6 euro voor een espresso gaat er wel helemaal over vind ik.

We laten het niet aan ons hart komen en gaan op weg naar de Ara Pacis Augustae. Mondjevol, waar het om gaat is een vredesaltaar dat in het jaar 9 voor het begin van onze jaartelling ingewijd werd ter ere van de Pax Romana door keizer Augustus. Rust, vooral als je de enige bezoekers bent. Een aanrader.

Zo dat was de rust. Een bezoek aan Rome is niet compleet zonder een bezoek aan de Spaanse trappen en de Trevifontein. Juist, dat dachten alle andere mensen ook. Er zijn niet zoveel ‘individuele toeristen’, des te meer groepen scholieren uit alle landen van Europa en groepen Aziatische mensen. We hebben geen munt in de fontein gegooid, ik ben er nog niet uit of ik wel terug wil naar Rome.

Met de bus naar het Circus Maximus. Strak blauwe lucht, groen gras met vrolijke blauwe bloempjes. Lekker genieten van de rust en in gedachten een voorstelling maken van hoe het in de oude tijden geweest moet zijn.

Onze laatste halte van vandaag is het Isola Tiberina. Ook dit ligt buiten de toeristische route en we kunnen lekker genieten aan de Tiber. Mijn Italiaanse gelato is ook binnen.

En dan de bus terug met een overstap. Overvol want avondspits en eerlijk gezegd voelde ik me niet echt lekker. Het ijsje was verkeerd gevallen zo in een overvolle bus was mijn gedachte…

Niet dus, terug in de hotelkamer bleek wondroos de oorzaak van de miserie. Wondroos aan mijn oedeemarm betekent koorts, hoofdpijn, een dikke rode arm en platte rust. Gelukkig kunnen we tot ver uur morgen op onze kamer blijven en dan vertrekken naar het vliegveld. De Caravaggio’s die we nog wilden zien zullen we op het internet bekijken. Ik probeer het niet aan mijn hart te laten komen. We hebben een paar heel fijne dagen samen doorgebracht in Rome. Ik hoop dat je een beetje mee hebt kunnen genieten via de foto’s.

(Vliegen ga ik niet meer doen de komen tijd. De relatie vliegen – wondroos is iets te concreet, dat ga ik in België eerst eens verder uitzoeken. )

Genieten op een dak

Dag 3 alweer van ons Rome-avontuur. Een droge dag en in de middag begon de zon volop te schijnen. Dan heb je echt dat vakantiegevoel.

Na nog maar eens een lekker ontbijt hebben we de bus genomen naar het Pantheon. De toeristen uit Azië hebben Rome ook ontdekt en ingenomen. Ik dacht dat ik degene was die veel foto’s maakt maar ik ben een kleintje in vergelijking met. Om de haverklap werden we ook aangesproken door verkopers van ‘selfiesticks’. Nee dank u, mijn man houdt niet van selfies. Het Pantheon is een zeer imposante ‘must see’ die we daarom bekeken hebben en vervolgens verder gegaan zijn naar het Piazza Navona, even druk maar met een schitterende fontein van Bernini. Weg uit de drukte en langs oude palazzi en de plaats waar Julius Caesar werd vermoord naar de Piazza Campo dei fiori. Gezellige markt en een lekker espresso op een terrasje. We hebben vandaag trouwens weer heel wat kilometers afgelegd.

Een lekkere lunch en dan naar de Engelenburcht. Dank aan de Roma Pass, niet in een wachtrij maar direct naar binnen kunnen. Trappen, veel trappen en dan sta je op het dak van de burcht en kun je genieten van een schitterend panorama over de stad Rome. Ik had daar lang kunnen blijven (wat we ook gedaan hebben).

Met het Vaticaan op een boogscheut kom je niet onder een bezoek aan het Sint Pietersplein uit. Eigenlijk zeer rustig op het plein, de rijen om in het Vaticaan te mogen waren daarentegen zeer lang.

Bus 62 en bus 71 brachten ons terug naar ons vertrouwde plein en het hotel.

De dagen vliegen voorbij in Rome, we hebben het fijn en gaan ook de twee laatste dagen nog volop genieten.

Nu zijn de knollen even op, morgen is er weer een nieuwe dag,

Veel stenen

Dag 2 van ons Romeinse avontuur. Eerst van kamer wisselen. We kijken nu uit op de Kathedraal. Gelukkig want de eerste kamer was erg klein, donker en de 27 Polen die vanmorgen om 6 uur met veel lawaai vertrokken deden er ook geen goed aan.

Ik heb nu echt het gevoel in Rome te zijn. Na een lekker ontbijt op weg naar het Antieke Rome. Vandaag waren de musea en bezienswaardigheden gratis. Dat hebben we geweten. Veel, heel veel mensen in lange wachtrijen. We hebben een Roma Pass voor 72 uur maar laten die morgen pas ingaan. Dan gewoon toch wandelen en al oudheden in ons opnemen. Het was bewolkt, miezerde af en toe een beetje, maar niets vergeleken bij de storm die over België en Nederland raasde.

Met een Latinist aan mijn zijde heb ik een uitstekende gids. Ik ga je alle namen besparen (ik moet zelf eerst nog eens goed studeren). Op de een of andere miraculeuze manier zijn we via het forum van Trajanus in het forum van Caesar terecht gekomen en vervolgens via allerlei onderaardse gangen stonden we dan plots in het Forum Romanum. Geen lange wachtrijen voor ons.

Ook bij het Colosseum hadden we geluk. In het Forum Romanum hadden we een (gratis) combiticket gekregen en konden we aanschuiven in een korte rij. Eerlijk gezegd ben ik blij dat we niet betaald hebben voor dit laatste bezoek. Het heeft uiteraard een grote historische waarde maar met zoveel mensen is het haast onmogelijk je een voorstelling te maken van hoe het ooit was. Ik zal nog eens wat stripalbums van Asterix en Obelix lezen.

12 kilometer wandelen, trappen op en af, heuvel op en af, dat verdiende een drankje aan de achterkant van het Colosseum. Straks nog even wat eten en dan uitrusten voor weer een nieuwe dag Rome ontdekken.

We zijn in Rome

En zo zit je dan in een hotelkamer in het hartje van Rome. Na behoorlijk wat turbulentie bij het opstijgen werd de vlucht met Ryanair steeds rustiger naarmate we Rome naderden. Eerst een kleine vertraging van 20 minuten omdat de piloot er nog niet was.
De Italianen begrijpen me nog en ik hen ook. Dat maakt het leven hier een stukje eenvoudiger. Morgen zijn alle musea gratis dus we laten onze Roma Pass maandag ingaan. Eens kijken of we nog bij in het Colosseum passen.
Aangekomen op het vliegveld eerst een half uur met de Leonardo Express naar het centrum van Rome en nog een klein kwartiertje wandelen naar ons hotel. Voor vandaag een kleine kamer, maar morgen verhuizen we naar een grotere met uitzicht op de ‘Santa Maria Maggiore’. Een imposante kathedraal die we vanmiddag alvast bezocht hebben.
Wat we ook al ervaren hebben is dat Rome aan de prijs is. Op een terrasje een Latte Macchiato en een Aperol Spritz voor 17 euro is toch even slikken. We kregen er wel boterhammetjes bij.
Straks nog even eten bij een trattoria en dan is er morgen weer een dag.

Welkom op mijn Reisblog!

Frank en ik gaan een paar dagen naar Rome. Alle wegen leiden naar Rome, behalve die van mij (tot nu toe dan toch). Niet via de Via Appia, of de Via Flaminia of welke Via dan ook. Gewoon met de trein van Antwerpen naar Zaventem en dan met Ryanair naar Fiumicino. Het online inchecken is gebeurd, de Roma Pass is besteld. en met een van de hotelmedewerkers heb ik een uitvoerige correspondentie in het Italiaans gevoerd over de kamer met zicht op de kathedraal.

Via deze blog kunnen jullie een beetje meereizen. Ik zal hier nieuwe verhalen en foto's plaatsen.

En mocht je zin hebben om een beetje mee te reizen, van harte welkom op deze reisblog.